شما اینجا هستید
اخبارایران و سیستان و بلوچستان » ۱۳۴ هزار کودک جامانده از مهر

هامون پرس :کمتر از ۲ هفته دیگر و با آغاز سال تحصیلی جدید بیش‌از ۱۳میلیون دانش‌آموز به مدرسه خواهند رفت اما هزاران دانش‌آموز نیز فرصتی برای درس خواندن نخواهند داشت؛ دانش‌آموزانی که تعداد دقیق‌شان البته مشخص نیست.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی هامون پرس سال۱۳۹۰ مرکز پژوهش‌های مجلس اعلام کرد از سال ۱۳۸۵تا آن زمان «بیش از ۳میلیون و ۵۰۰ کودک ۶ تا ۱۷ ساله از تحصیل بازمانده‌اند که یا اصلا به مدرسه نرفته‌اند یا در طول سال‌های تحصیلی به دلایل مختلف از تحصیل بازمانده‌اند». این البته شامل کودکان و نوجوانانی که قبل از ۱۳۸۵ از تحصیل بازمانده‌اند و حالا جوان شده‌اند، نمی‌شود. به همین دلیل بعضی کارشناسان رقم نهایی کودکان بازمانده از تحصیل در کشور را حدود ۴میلیون نفر اعلام کرده‌اند.

در این میان حتی تعریف واحدی از کودکان بازمانده از تحصیل هم وجود ندارد. اختلاف نظر در مورد بازه‌سنی این افراد و وضعیت کنونی آنها موجب اعلام آمارهایی متفاوت و متناقضی شده است. حتی وقتی بر بازه سنی مشخصی یعنی دوران ابتدایی تمرکز می‌شود، باز هم آمارها حتی نزدیک به هم نیستند؛

برای نمونه در مورد بازماندگان از تحصیل دوره ابتدایی معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش از وجود ۱۰۹هزار کودک بازمانده از تحصیل گفته است، اما مدیرکل آموزش و پرورش استان سیستان و بلوچستان که بیشترین درگیری با این موضوع را دارد از شناسایی ۱۶۹هزار کودک بازمانده از تحصیل لازم‌التعلیم خبر داده است. معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش خرداد امسال این مشکل را چنین توصیف کرد: «هر نهادی سامانه‌ای برای خود دارد، اما وجود سامانه یکپارچه برای شناسایی بازماندگان از تحصیل ضروری است.»

مسئولان وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به‌عنوان دومین وزارتخانه مرتبط با این موضوع نیز در سال‌های گذشته آمار‌های مختلفی‌ از این موضوع اعلام کرده‌اند.اما تازه‌ترین آمار را مدیرکل آسیب‌های اجتماعی وزارت رفاه در گفت‌وگو با همشهری ۱۳۴هزار نفر اعلام می‌کند. به گفته روزبه کردونی این آمار در اطلس آسیب‌های اجتماعی کشور برای سال تحصیلی گذشته ثبت شده است. وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی این آمار را براساس تطبیق اطلاعات موجود با بانک‌های مختلف اطلاعاتی ازجمله «دیتا بانک ایرانیان» که هنگام ثبت مشخصات مردم در طرح هدفمندی یارانه‌ها تشکیل شده، اعلام کرده است. کردونی تأیید می‌کند بیشتر این افراد به‌دلیل فقر، قید درس و مدرسه را زده‌اند. بر این اساس استان‌های سیستان و بلوچستان، آذربایجان غربی و خوزستان بیشترین آمار را در این حوزه دارند.

مسئولان وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی می‌گویند، فهرست اولیه این افراد را از طریق مقایسه کد ملی دانش‌آموزان مقطع ابتدایی با متولدان همان دوره به‌دست آورده‌اند. بعد هم با تماس تلفنی با تک‌تک این افراد عدد دقیق‌تر به‌دست آمده است. بر این اساس ۴۹درصد این کودکان را پسران و ۵۱درصد را دختران تشکیل می‌دهند. براساس اعلام آموزش‌وپرورش نرخ ثبت‌نام ناخالص در کشور ۹۴٫۰۳درصد است که سهم دختران ۹۲٫۱۷درصد و سهم پسران ۹۵٫۸۵ درصد است.

آسیب‌های یک تأخیر

تأخیر در ورود به مدرسه در سن قانونی، زنجیره‌ای از مشکلات و آسیب‌های اجتماعی در کشور به‌وجود می‌آورد که نخستین آن افزایش آمار بیسوادی است. شورایی با عنوان «انسداد مبادی بیسوادی» با همین هدف در دولت تدبیر تشکیل شده تا تصویر روشنی از علت مدرسه نرفتن کودکان ارائه شود. بازماندن از تحصیل آمار یک‌میلیون و ۳۰۰ هزار بیسواد مطلق در کشور را هم بیشتر خواهد کرد.

وجود ۱۳۴هزار کودک بازمانده از تحصیل یعنی احتمال اضافه شدن ۱۳۴هزار بزهکار، از دست رفتن ۱۳۴هزار فرصت تولید مادی و معنوی و البته حضور ۱۳۴هزار فرد سرخورده و در معرض آسیب در کشور. درحالی‌که براساس قانون اساسی، آموزش در دوره ابتدایی رایگان و اجباری است اما نظارت دقیقی بر این موضوع وجود ندارد.

رضوان حکیم‌زاده، معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش، با انتقاد از اینکه اقدام خاصی برای قانون تحصیل اجباری انجام نمی‌شود، می‌گوید:« تا زمانی که ما پشت چهار‌راه‌ها کودکانی را می‌بینیم که در ساعت مدرسه دستفروشی می‌کنند یا شیشه‌ها را پاک می‌کند یعنی مشکل همچنان وجود دارد. فعالیت‌هایی که تا امروز آموزش و پرورش انجام داده به این معنی نیست که مسئله حل شده است. تا زمانی که همه کودکان ایران در سن مدرسه تحصیل کنند، فاصله‌داریم.»

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

هامون پرس | تحلیل اخبار استان سیستان وبلوچستان