شما اینجا هستید
اخبارایران و سیستان و بلوچستان » مدیرکل راه و شهرسازی سیستان و بلوچستان؛بزرگراه چابهار-زاهدان، محصول پساتحریم

به گزارش هامون پرس به نقل از ایسنا، اگر چه به گفته مسئولان استان توجه به توسعه زیرساخت‌های سیستان و بلوچستان از روزهای نخست روی کارآمدن دولت تدبیر و امید جدی و قابل توجه بوده اما این توجه همواره گرفتار محدودیت‌های اعتباری بوده است، محدودیت‌هایی که به عقیده کارشناسان، حداقل وضعیت سازندگی در محورهای مواصلاتی استان را متوقف کرده است.

مسعود مالکی، مدیرکل راه و شهرسازی سیستان‌وبلوچستان نیز بر همین عقیده بوده و معتقد است: یکی از بخش‌هایی که در دوران تحریم آسیب جدی دیده و استان را با یک عقب افتادگی مواجه کرده، مسئله ایجاد و توسعه زیرساخت‌های استان به ویژه راه‌هاست، که بیشترین مشکل ناشی از نبود اعتبار کافی بوده است.

بر اساس گزارش‌های پارسال راه و شهرسازی سیستان و بلوچستان، ۲۵ هزار و ۵۰۰ کیلومتر راه اصلی و فرعی در استان وجود دارد که از این میان ۱۰ هزار و ۳۶۰ کیلومتر آن خاکی و بدون آسفالت است، ۵۶۶۰ کیلومتر این راه‌ها در جنوب و ۴۷۱۲ کیلومتر آن در شمال استان قرار دارد.

به گفته مالکی فرصت پساتحریم و تزریق اعتبار به بخش عمران استان می‌تواند وضعیت راه‌های استان را به سرعت بهبود ببخشد.

وی در این رابطه به خبرنگار ایسنا گفت: با ورود به دوران پساتحریم وضعیت اعتبارات بهتر و به تناسب بهتر شدن اعتبارات، روند پیشرفت پروژه‌های بزرگ سیستان وبلوچستان نیز جلو می افتد، همچنین در مقابل، برنامه‌های اجرایی و پروژه‌های بزرگ عمرانی با سرعت بیشتری انجام خواهد شد.

وی با بیان اینکه اولویت راه و شهرسازی تکمیل پروژه های درحال ساخت و اجرا است، ‌افزود: در حال حاضر ۹۰۰ کیلومتر بزرگراه در برنامه ساخت است که تا کنون ۲۰۴ کیلومتر آن در حال بهره‌برداری، ۴۰۰ کیلومتر در دست احداث و ۳۰۰ کیلومتر دیگر نیز کار مطالعاتی آن انجام و در مرحله پیگیری برای تامین منابع اعتباری آنها هستیم.

مدیرکل راه و شهرسازی استان با بیان اینکه چند محور در برنامه توسعه بزرگراهی استان قرار گرفته است، افزود: بزرگراه زاهدان-بیرجند از جمله این برنامه است، ۱۳۶ کیلومتر از این محور در حوزه استحفاظی اداره کل راه وشهرسازی سیستان وبلوچستان است که کار مطالعات آن به صورت کامل به اتمام رسیده و قطعه اول آن به طول ۲۰ کیلومتر درحال اجراست.

مالکی ادامه داد: بزرگراه زاهدان-زابل-دوست محمد به طول ۲۳۰کیلومتر و بخش‌هایی از بزرگراه زاهدان-میرجاوه و زاهدان -بم به طول ۱۰۲کیلومتر نیز در حال اجرا است، همچنین قسمتی از باند دوم بزرگراه خاش -ایرانشهر به طول ۴۰ کیلومتر نیز در دست ساخت قرار دارد.

این مسئول در بخش دیگری از طرح دو بانده شدن محور زاهدان-چابهار خبر داد و گفت: درحال پیگیری دریافت مجوز کمیسیون ۲۱۵ از سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور برای احداث باند دوم زاهدان-چابهار هستیم که در صورت تحقق تامین اعتبار این محور، پروژه زاهدان-چابهار به صورت کامل در غالب بزرگراه اجرایی خواهد شد.

وی در پاسخ به وضعیت شبکه بزرگراهی و راه‌های اصلی استان در مقایسه با میانگین‌های کشور و پیش‌بینی برای رسیدن به وضعیت شبکه راهی استان به میانگین‌ کشوری، اظهار کرد: در حالیکه وسعت سیستان و بلوچستان ۱۱درصد وسعت کل کشور را تشکیل می‌دهد این استان کمترین سهم بزرگراهی را دارد و تقریبا می‌توان گفت سیستان وبلوچستان تنها ۱٫۲ درصد از کل بزرگراه‌های کشور سهم می‌برد.

وی با بیان اینکه زمان خاصی برای اتمام پروژه‌های بزرگراهی و عمرانی استان نمی‌توان پیش‌بینی کرد، خاطرنشان کرد: بزرگ‌ترین مشکل در مسیر ساخت این پروژه‌ها تامین اعتبار است که اگر اعتبارات کافی برای ساخت بزرگراه‌های استان تخصیص داده شود بزرگراه‌ها در یک بازه زمانی سه تا پنج ساله قابل بهره‌برداری است، با بهره‌برداری از این پروژه‌ها می‌توان خود را به نرم کشوری نزدیک کرد ولی تاکنون منابع اعتباری محقق نشده که در صورت تامین منابع، این پروژه‌ها در حداقل زمان ممکن به بهره‌برداری خواهند رسید.

مالکی در پاسخ به اینکه تکمیل شبکه بزرگراهی استان علاوه بر صرفه‌های اقتصادی وکاهش تصادفات، چه تاثیر در کاهش و صرفه جویی زمان دارد، افزود: قطعا احداث بزرگراه مهم‌ترین صرفه در اقتصاد، کاهش تصادفات و صدمات اجتماعی در استان را به دنبال دارد، علاوه بر اینکه در استان بزرگراه نداریم و حداکثر سرعت برای تردد در جاده‌های ما ۹۰ کیلومتر است اکثر شهروندان در سفر با محدودیت سرعت رو به رو هستند که ایجاد بزرگراه جدا از کاهش مدت زمان رانندگی تلفات جانی و مالی کمتری نیز به دنبال خواهد داشت.

مدیرکل راه وشهرسازی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه اکثر پروژه های استان از هفت تا ۱۰ سال گذشته روند احداث آنها شروع شده است، پیش‌بینی راه وشهرسازی از وضعیت این زیرساخت‌ها در دوران پساتحریم چیست؟ افزود: اگر اعتبارات کافی برای انجام پروژه بزرگراه گذاشته شود کارها زودتر انجام خواهد شد البته اکنون نیز به تناسب اعتبارات تخصیص یافته، کارهای عمرانی در حال انجام است.

مالکی افزود: راه‌آهن چابهار-زاهدان بر اساس قرار دادی که با قرارگاه خاتم‌الانبیا منعقد شده در حال اجرا است، اکنون فاز نخست این طرح از چابهار تا ایرانشهر در قالب چهار قطعه در حال ساخت بوده و برنامه‌ریزی شده تا پیمانکار کار عملیاتی و اجرایی قطعات دیگر این طرح که از زاهدان تا ایرانشهر است شروع کند.

وی تصریح کرد: پروژه راه‌آهن تعریف شده، از چابهار به زاهدان و از زاهدان به مشهد است که بنابر پیش‌بینی‌های کارشناسی، انجام شده یک مسیر از بین راه به زابل و میلک در برنامه اجرایی است و اتصال خود شبکه راه آهن مستقیما از زاهدان به زابل نیست بلکه چون پروژه می‌خواهد از زاهدان به مشهد انتقال پیدا کند بین راه حدود سه راهی دشتک ازمسیری به سمت زابل کشیده می‌شود که این مسیر در برنامه‌های مطالعاتی وجود دارد.

وی در پاسخ به سوال دیگری که آیا آینده توسعه شبکه ریلی استان به راه آهن چابهار-زاهدان ختم می‌شود یا برنامه‌های بلند مدتی هم برای توسعه این شبکه پیش‌بینی شده است، گفت: شبکه ریلی تنها به این مسیر ختم نخواهد شد بلکه راه‌آهن جنوب شرق در نظر دارد با طرح خط ریلی به کل کشور متصل شود.

مدیرکل راه و شهرسازی با بیان این مطلب که در دوره پساتحریم ان‌شاءالله با توجه به اینکه زمینه برای مشارکت سرمایه‌داران خارجی با پروژه‌های بزرگ و کلان باز خواهد شد، خاطرنشان کرد: پروژه‌های بزرگ قطعا نیاز به سرمایه‌گذاری بزرگ دارند و برای استفاده و بهره‌برداری سریع‌تر از آنها نیاز به یک توجیه اقتصادی مطمئن است، درحال حاضر چند سرمایه‌گذار برای سرمایه گذاری در این بخش وارد مذاکره شده‌اند که وزارت راه به طور جدی درحال پیگیری این موضوع است.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

هامون پرس | تحلیل اخبار استان سیستان وبلوچستان